Herfstdip? Pas jezelf aan!

01-10-2014

 

De dagen worden heel snel korter, kouder, natter en donkerder. Voor veel mensen aanleiding tot een somber gevoel of een herfstdip. Vecht niet tegen de herfst maar pas je aan! Hierbij een aantal tips:

  1. Moeite met wakker worden nu het kouder en donker is? Koop een wekker die naast geluid ook licht produceert. Zodra je iris licht vangt wordt het slaapverwekkende hormoon melatoline afgebroken en worden er stoffen geproduceerd waardoor je goed wakker wordt.
  2. Zorg dat je voldoende buiten komt overdag. Maak een wandeling in de lunchpauze en pak de fiets naar je werk. Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D in de huid, en dat hebben we nodig voor onze gezondheid. Wanneer je fysiek fitter bent kan je mentaal ook meer aan.
  3. Verruil de zomerse salades en vruchten voor stamppot, wild- en stoofpotten. Als je de groenten en vruchten uit het huidige seizoen eet dan krijg je de juiste vitamines binnen. Bovendien zijn seizoensproducten verser, beter van smaak en milieuvriendelijker. Op internet zijn talloze seizoensgroentenkalenders te vinden.
  4. De herfst is eigenlijk hét buitensportseizoen bij uitstek. Het wordt niet meer heet en vaak is het ook nog niet winters koud. Tijdens het sporten maken je hersenen endorfine aan wat goed is voor lichaam en geest. Je krijgt een energieboost maar het werkt ook ontspannend. Let er wel op dat je haalbare sportieve doelen stelt, want teveel willen presteren werkt overbelasting en blessures in de hand. Vraag je fysiotherapeut om advies!

Tekst: www.phytalis.nl