Ruim één op de drie Nederlanders heeft lage gezondheidsvaardigheden

fysio, fysio Nijmegen, fysiotherapie, fysiotherapie Nijmegen, fysiopraktijk, fysiopraktijk Nijmegen, fysiotherapiepraktijk Nijmegen, fysiotherapiepraktijk, fysiotherapiepraktijk Nijmegen, fysiotherapeut, fysiotherapeut Nijmegen, fysiotherapeuten, fysiotherapeuten Nijmegen, rugpijn, rugpijn Nijmegen, rugklachten, rugklachten Nijmegen, nekpijn, nekpijn Nijmegen, nekklachten, nekklachten Nijmegen, rug- en nekklachten, rug- en nekklachten Nijmegen, rug- en nekpijn, rug- en nekpijn Nijmegen, blessure, blessure Nijmegen, blessure MCNO, blessure Fysio de Wedren, fit, fit Nijmegen, fit fysiotherapie, fit werk, fit werk Nijmegen, gezondheidsvaardigheden

Uit onderzoek van het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg blijkt dat ruim 36% (1 op de 3 Nederlanders) lage gezondheidsvaardigheden heeft. Schrikbarend! Vaak hebben deze lage gezondheidsvaardigheden negatieve gevolgen voor de gezondheid. Deze mensen kunnen vaak minder goed omgaan met ziekte, maken meer fouten met het innemen van geneesmiddelen en moeten meer moeite doen om de informatie van een zorgverlener te begrijpen.

Bij 9,5% van de onderzochte Nederlanders zijn de vaardigheden onvoldoende, bij 26,9% beperkt. Vooral mannen, mensen met een lager opleidingsniveau, 65-plussers en mensen die hun gezondheid als slechter beoordelen, vallen onder de categorie met lage gezondheidsvaardigheden.

Wat zijn gezondheidsvaardigheden?

Gezondheidsvaardigheden zijn de vaardigheden van personen om informatie over gezondheid te verkrijgen, begrijpen, beoordelen en te gebruiken wanneer zij een gezondheid gerelateerde beslissing moeten nemen. Waarom zijn deze vaardigheden dan zo essentieel? Omdat deze vaardigheden ervoor zorgen dat er een actieve rol aangenomen kan worden ten aanzien van eigen gezondheid en zorg.

Mensen met lage gezondheidsvaardigheden:

• hebben meer moeite om hun weg te vinden binnen de zorg;
  • zijn minder goed in staat om zelf thuis om te gaan met gezondheid en ziekte;
  • vinden het moeilijker om in een consult met een zorgverlener een actieve gesprekspartner te zijn;
  • maken meer gebruik van zorg;
  • hebben over het algemeen slechtere gezondheidsuitkomsten.

Heeft u ook moeite om beslissingen te maken over uw gezondheid? Geen nood. Wij staan voor u klaar om u te voorzien van informatie die het beste aansluit bij uw wensen.

De eerste afspraak

De eerste afspraak brengen wij uw situatie in kaart middels een vraaggesprek en lichamelijk onderzoek. Hoe zijn uw klachten ontstaan, wanneer nemen ze toe en wanneer nemen ze af? Na de eerste afspraak krijgt u direct meer duidelijkheid over de opties en vervolgstappen!

Contact opnemen

Wij staan voor u klaar. Wilt u meer informatie of wilt u een afspraak inplannen? Dan kunt u dit doen door te bellen, een mail te sturen of door het contactformulier op onze website in te vullen.

BRON: https://fysioforum.nl/ruim-een-op-de-drie-nederlanders-heeft-lage-gezondheidsvaardigheden/