Elk jaar weer maken we nieuwe goede voornemens, zoals stoppen met roken, minder snoepen of meer gaan sporten. Helaas worden de meeste goede voornemens halverwege januari al weer opgegeven omdat ze niet heel erg realistisch zijn. Daarom hebben wij voor u 6 goede voornemens opgesteld die wel haalbaar zijn, zodat u toch wat fitter en gezonder het nieuwe jaar doorkomt.

 

1. Eet iets gezonds bij elke maaltijd

Veel mensen hebben als goede voornemen: gezonder leven of afvallen. Dit is alleen heel moeilijk vol te houden. Waarom begint u niet wat makkelijker door iets gezonds te eten bij elke maaltijd. Een kiwi bij het ontbijt, een salade bij de lunch en extra groente bij het avondeten. U kan dit ook makkelijk doorpakken bij het snoepen, eet meer fruit of yoghurt en minder koek of snoep. Dit is makkelijk mee te nemen in uw dagelijkse routine!

 

2. Slaap 8 uur per dag

Sommige mensen slapen slechts 4 tot 6 uur per dag, meestal met tijdgebrek als excuus. Vaak beseffen deze mensen niet dat minder dan 6 uur slaap schadelijke gevolgen kan hebben voor lichaam en geest. Als u niet genoeg slaapt maakt uw lichaam onvoldoende antilichamen en cellen aan, waardoor u zich zwakker kan voelen als u ‘s ochtends opstaat. Ook brengt te weinig slaap uw hormoonspiegel in de war, waardoor u zelfs een beetje aan kan komen. Ga daarom eens wat vroeger naar bed, kijk wat minder Netflix en doe de ogen wat eerder dicht.

 

3. Beweeg een paar minuten extra per dag

Bewegen is erg belangrijk. Maar soms kunt u gewoon niet iedere dag sporten door uw drukke schema. Dat hoeft geen probleem te zijn. Als u zorgt dat u per dag een paar minuten extra beweegt boekt u al winst. Dat hoeft niet per se sporten te zijn, maar u kunt bijvoorbeeld ook wandelen, vaker de trap nemen of klussen in en om het huis. Als u dit ook een paar minuten per dag oppakt voelt u uzelf een stuk fitter.

 

4. Een dag per week schoonmaken

Wist u dat het huishouden doen en schoonmaken ook gezond voor u is? Als u één dag per week uw huis of auto schoonmaakt houdt u er niet alleen een fris en opgeruimd huis of auto aan over maar bent u ook tegelijkertijd lekker in beweging. Zo blijken stofzuigen en dweilen erg goed te zijn voor uw vetverbranding, pak ze er dus eens wat vaker bij!

 

5. Meer water drinken

Probeer eens uw glas cola om te ruilen voor een glas water. Het advies voor volwassenen is om tussen de 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. Neem een fles water mee naar uw werk of tijdens het sporten, en vul deze een paar keer per dag onder de kraan. Meer water drinken kunt u makkelijk meenemen in uw dagelijkse routine. Niet zo’n waterdrinker? Doe een paar stukken fruit in uw water voor wat extra smaak of drink meer thee (wel zonder suiker natuurlijk).

 

6. Een nieuwe sport leren

Nieuwe dingen leren is altijd enorm leuk. Probeer daarom eens een nieuwe sport te leren. Denk aan boulderen (klimmen), zwemmen, dansen, vechtsporten of skeeleren. Zo leert u niet alleen wat nieuws, maar bent u ook nog eens lekker gezond bezig.

Heeft u deze winter behoefte om er even tussenuit te gaan en iets leuks te doen met uw familie? Wilt u lekker gezond en actief bezig zijn met de kinderen en/of kleinkinderen? Wij hebben 5 gezonde en actieve familie activiteiten op een rijtje gezet voor in de kerstvakantie!

 

Tip 1: Winterwandeling

Trek uw warme jas en laarzen aan en neem de familie eens mee voor een leuke winterwandeling. Samen met de familie lekker struinen door de bossen, uitwaaien langs het strand en even bijkomen in de natuur. Nederland kent veel natuurgebieden. Kijk voor een overzicht op natuurmonumenten. Na zo’n wandeling is het altijd heerlijk om even op te warmen in een café, strandtent of pannenkoekenhuis waar u met uw hele familie een lekkere kop warme chocolademelk kunt drinken.

 

Tip 2: Indoor skiën

Houd u van skiën of heeft u het altijd al eens willen leren? Gelukkig hoeft u daarvoor niet helemaal naar de bergen van Oostenrijk. In Nederland en België zijn er indoor skihallen die u heel dicht bij het echte wintersportgevoel brengen. In de skihallen is het altijd winters koud zodat u met uw familie een echt wintergevoel kunt ervaren. Wat is er nou leuker dan een sportieve wintersportdag met de hele familie?

 

Tip 3: Winter events (met schaatsbaan)

Door heel Nederland zijn er in de kerstvakantie gezellige winterevents te vinden. Leuke kraampjes met warme chocolademelk en glühwein, sfeervolle lichtjes, winkeltjes met leuke aanbiedingen en natuurlijk vaak met een verlichte schaatsbaan. Zo kan u heel de dag lekker bezig zijn met uw familie, ‘s ochtends een leuke wandeling langs alle kraampjes, ‘s middags zwieren op de schaatsen en ‘s avonds thuis lekker opwarmen met een ouderwets bord snert.

 

Tip 4: Lekker eten

Gezellig eten met de familie is altijd een goed idee. Neem de familie mee naar een plaatselijk restaurantje voor een lekkere gezonde lunch of maak hem helemaal zelf thuis. Het belangrijkste is dat u even lekker samen bent met de familie.

 

Tip 5: Winter Efteling/Disney

In de wintermaanden toveren veel pretparken zich om tot sfeervolle winter wonderlandjes.  Sneeuw, winterse lekkernijen,  veel lampjes, warmte en gezelligheid staan hierbij altijd centraal. Maak samen met uw familie een leuke wandeling door het sprookjesbos of loop langs het betoverende kasteel in Disneyland. Zo bent u een hele dag lekker bezig in een hele leuke setting! Vergeet uw oorwarmers niet!